۰
سبد خرید شما
لوگوی ایران دیتیل
تخفیف هفتگی ایران دیتیل

با این 22 کار ماشینتو نابود کن

انجام اصولی و حرفه ای هر کاری از جمله شستشو و نظافت خودرو، علاوه بر داشتن مهارت و تجربه، نیازمند آگاهی از فوت و فن ها و رعایت نکات ظریفی هستش که شاید اصلا بهشون توجه نشده باشه. اگه می خواین مثل یه دیتیلینگ کار حرفه ای به ماشینتون رسیدگی کنین، ما اینجا اشتباهات رایج در بین علاقمندان به ماشین رو که نتیجه بازخورد مشتریامون هست براتون لیست کردیم:

  1. شستن ماشین زیر نور مستقیم خورشید
  2. استفاده از پاک کننده های خانگی به جای شامپو ماشین
  3. استفاده از تنها 1 سطل شستشو
  4. شستشو و نظافت رینگ و لاستیک در پایان کار
  5. استفاده از اسفنج شستشوی رینگ و لاستیک برای بدنه
  6. شستشوی ماشین از پایین به بالا
  7.  استفاده از یک دستمال مایکروفایبر برای چند منظور
  8. انجام حرکات چرخشی هنگام شستشو
  9. ادامه کار با دستمال مایکروفایبری که روی زمین افتاده
  10. خود به خود خشک شدن یا رانندگی سریع برای خشک کردن ماشین بعد از شستشو
  11. خشک کردن ماشین با حوله معمولی
  12. پاک کردن نقاط فراموش شده بدنه با دستمال
  13. استفاده بیش از حد از واکس
  14. استفاده از شیشه شوی های خانگی
  15. استفاده از APC برای شستشوی خودرو
  16. رقیق کردن محصولات با نسبت اشتباه
  17. شستن و خشک کردن حوله و دستمال های مایکروفایبر با روش های نادرست
  18. تمیز کردن تنها بخشی از سطوح داخلی بجای کل آن
  19. در نظر نگرفتن زمان کافی برای خشک شدن کامل صندلی ها
  20. استفاده از فرچه های زبر برای نظافت فضای داخلی
  21. دستمال کشیدن سطوح داخل خودرو بدون کشیدن جارو برقی
  22. تمیز نکردن فرچه ها قبل از شروع به کار

 

1- شستن ماشین زیر نور مستقیم خورشید

کاری که اکثر افراد انجامش میدن. خیلی ها که اصلا نمیدونن این کار اصولی نیست. بعضی ها هم شاید محل سرپوشیده در اختیارشون نیست یا به دلیل فرصت کم و مشغله زیاد، نمیتونن زمان مناسب تری رو برای این کار انتخاب کنن. اما باید بدونین که شستن ماشین زیر نور مستقیم یا وقتی بدنه ماشین خیلی داغه، بیشتر از اینکه مفید باشه، به ماشین شما آسیب میرسونه. میگی چرا؟ بخاطر دمای بالای هوا، آب به سرعت تبخیر می شه و قبل از اینکه فرصت کنین ماشین رو به طور کامل آبکشی و بعدشم خشک کنین، لکه های آب و املاح و مواد شیمایی شوینده رو رنگ بدنه ایجاد شدن.

 

↖راهکار:

  • اگه مکان سرپوشیده یا سایه در اختیار ندارین، صبح زود یا حوالی عصر که آفتاب شدتش کمتره زمان مناسبی واسه شستن ماشینه.
  • اگه این موضوع تبدیل به معضل شده براتون، پیشنهاد می کنیم یه سایبون (چادر) تهیه کنین که هم در برابر آفتاب مستقیم محافظت کنه از ماشینتون هم در برابر باران!

 

2- استفاده از پاک کننده های خانگی به جای شامپو ماشین

استفاده از هر چیزی که کف زیاد تولید کنه ایده هوشمندانه ای واسه شستن ماشین نیست. در مورد این موضوع در وبلاگ "چرا استفاده از مایع ظرفشویی یا شامپوی موی سر در شستن خودرو ایده خوبی نیست؟" به صورت مفصل توضیح دادیم. هر شوینده ای، دارای pH  خنثی نیست و استفاده از پاک کننده های با pH بالاتر یا پایینتر از حالت خنثی، می تونه واکس و آبگریزکننده یا چربی های طبیعی روی سطح رنگ رو از بین ببره و باعث آسیب به کلرکت رنگ بشه. خب اگه کلرکت آسیب ببینه چی میشه؟ رنگ ماشین دیگه مقاومتی در برابر اشعه یو وی خورشید و اکسیداسیون از خودش نشون نمیده و دچار فرسایش زودهنگام میشه. تازه استفاده از شوینده نامناسب، چراغ های ماشین رو هم کدر می کنه!

↖راهکار:

حتما از شامپوهای مخصوص شستشوی ماشین باpH  خنثی استفاده کنید.

 

 

3- استفاده از تنها 1 سطل شستشو

ما در قسمت های مختلف سایت ایران دیتیل از وبلاگ گرفته تا توضیح محصولات، توصیه اکید به استفاده از روش های شستشوی اصولی، به ویژه روش شستشوی 2 سطلی کردیم. با این حال هنوز خیلی از دوستان واسه شستن ماشین از 1 سطل استفاده می کنن. وقتی شما سطل آبکشی دستکش شستشو یا اسفنج شستشوی استفاده شده رو از سطل آب و کف تمیز جدا نمی کنید، می دونید چه اتفاقی می فته؟ ذرات و کثیفی هایی که از رو قسمتای قبلی ماشین جمع کردین، دوباره همراه کف به اسفنج یا دستکشتون می چسبه و رو رنگ قسمت های بعدی بدنه خراش ایجاد می کنه.

↖راهکار:

استفاده از 2 سطل به جای یک سطل: یکی مخلوط آب و کف برای شستشو و یکی آبکشی دستکش یا اسفنج

 

 

4- شستشو و نظافت رینگ و لاستیک در پایان کار

رینگ و لاستیک های ماشین به خاطر ارتباط مستقیمشون با جاده معمولا پر از گل و خاک و گرد و غبار ترمز هستن. تمیز نکردن به موقع اونها می تونه باعث خوردگی سطح بشه. اگه این قسمت ها رو نگه دارید تا در انتهای کار بهشون رسیدگی کنین دو تا مشکل ایجاد می کنه: یکی اینکه آلودگی شدید رینگ و لاستیک مجددا رو بدنه تمیز ماشین برمی گردونه. دیگه اینکه مواد شیمیایی که در داخل رینگ شوی وجود داره، بسیار قوی هست و احتمال آسیب به رنگ بدنه وجود داره، واسه همین توصیه میشه رو ماشین تازه شسته شده استفاده نشه.

↖راهکار:

قبل از شستن بدنه ماشین، رینگ و لاستیک ها رو بشویید.

 

5- استفاده از اسفنج شستشوی رینگ و لاستیک برای بدنه

گفتیم که رینگ و لاستیک ها معمولا پر از گل و خاک و گرد و غبار ترمز هستن و برای همین در ابتدای کار باید شسته بشن که بعدا به قسمت های تمیز سرایت نکنن. حالا تصور کنید شما فقط یک اسفنج شستشو دارید و اون رو هم برای شستن لاستیک ها استفاده کردید. حالا میخواید از همون اسفنج واسه شستن بدنه استفاده کنید. چه اتفاقی میفته؟ ذرات ریز و آلودگی های جاخوش کرده تو الیاف دستکش یا اسفنج از مرحله قبلی (شستن رینگ و لاستیک) رو بدنه ماشین کشیده شده و خراش ایجاد می کنن.

↖راهکار:

برای شستن رینگ و لاستیک اسفنج، فرچه یا دستکش شستشوی جداگانه تهیه کنید.

 

6- شستشوی ماشین از پایین به بالا

این هم باز یکی از کارایی هست که باعث ایجاد آسیب به رنگ میشه. به طور منطقی قسمت های پایین ماشین به خاطر نزدیکی به سطح جاده و قطعات آلاینده خودرو، نسبت به قسمت های بالاتر، آلودگی بیشتری جذب می کنن. اگه بخواین از قسمت های پایینی ماشین شروع به کار کنین، آلودگی های پایین ماشینو رو کل بدنه پخش می کنین. این کار باعث ایجاد خراش رو رنگ قسمت های تمیزتر میشه. البته این قضیه شامل رینگ و لاستیک ها نمیشه. چون اونها به صورت جداگانه شسته می شن.

↖راهکار:

همیشه شستن خودرو رو از سقف و شیشه ها شروع کنین و به ترتیب از بالا به پایین برسید.

 

7- استفاده از یک دستمال مایکروفایبر برای چند منظور

تصور کنید همان دستمالی که باهاش رینگ و لاستیک رو پاک کردین و احتمالا مقداری سنگریزه و ذرات دیگر در لابلای الیاف دستمال پنهان شدن، حالا روی رنگ بدنه ماشین بکشید. حدس بزنین چه اتفاقی میفته؟ پنهان از دید شما سنگریزه های جاخوش کرده در الیاف دستمال روی بدنه کشیده شده و خراش ایجاد می کنن. علاوه بر این آلودگی های لاستیک رو هم به بدنه منتقل می کنین. اتفاق دیگه ای که میفته اینه که شما برای یه قسمت از ماشین از یه پاک کننده خاص استفاده می کنین. حالا اگه بخواین برای یه قسمت دیگه یه پاک کننده دیگه ولی با همون دستمال استفاده کنین، دو نوع ماده شیمیایی رو با هم رو دستمال دارین که می تونه به سطحتون آسیب برسونه.

↖راهکار:

برای هر قسمت از ماشین یک دستمال اختصاص بدین. می تونید رنگ های مختلفی از دستمال مایکروفایبر تهیه کنید و هر رنگ رو برای یه قسمت ماشین در نظر بگیرید که یادتون بمونه. مثلا دستمال آبی برای رینگ و لاستیک، دستمال زرد برای بدنه، دستمال قرمز برای شیشه ها، دستمال سبز برای داخل ماشین. البته به این موضوع هم توجه کنید که همه دستمال ها برای همه قسمت های ماشین مناسب نیستن!

 

8- انجام حرکات چرخشی هنگام شستشو

تا حالا تو نور شدید به رنگ بدنه یه ماشین تیره دقت کردید؟ اگه دقت کنید یه سری خطوط دایره ای کوچیک و بزرگ می بینید. می دونین چی باعث ایجاد این مدل آسیب میشه؟ شاید باورکردنی نباشه ولی شستشوی نادرست و غیر اصولی بیشتر از این که فوایدی داشته باشه، باعث آسیب و ضرر میشه. اکثر مردم فکر میکنن اگه اسفنج یا دستمال را دایره وار و با فشار روی سطح حرکت بدن، واسه تمیزی موثرتر و بهتر عمل میکنه! شاید این کار روی سطوح دیگه جواب بده ولی با رنگ ماشین باید تا حد امکان ملایم رفتار بشه وگرنه بدون اینکه متوجه باشیم به کلرکت رنگ ماشین آسیب می رسونیم.

↖راهکار:

برای شستن خودرو، به جای حرکات دایره ای از حرکات مستقیم استفاده کنید. از بالا به پایین یا از چپ به راست. بیشتر از دو بار از یک قسمت عبور نکنید. اگه می بینید آلودگی همچنان پابرجاست، برای از بین بردنش متوسل به استفاده از زور بیشتر نشید. از کف شامپوی بیشتر تو اون قسمت استفاده کنین.

 

9- ادامه کار با دستمال مایکروفایبری که روی زمین افتاده

اصلا خاصیت دستمال مایکروفایبر جذب سریع آب و به دام انداختن آلودگی و ذرات ریز هستش. حالا تصور کنین این دستمال با این همه خاصیتش بیفته رو زمین. زمین که منبع آلودگی ها و خاک و ذرات ریز و درشته و همه جذب دستمال میشن. شما که قصد ندارین همین دستمال رو با این شرایط رو بدنه ماشینتون بکشید.

↖راهکار:

اگه دستمالتون روی زمین افتاد، تا زمانی که شسته نشده باشه ازش استفاده نکنین و سریعا دستمال دیگه ای جایگزینش کنید.

 

10- خود به خود خشک شدن یا رانندگی سریع برای خشک کردن ماشین بعد از شستشو

سطح مرطوب به شدت آماده جذب گرد و غبار و ذرات ریز معلق تو هواست. بنابراین اصلا رو این روش ها حساب نکنید.

↖راهکار:

بهترین راه حل استفاده از دمنده یا دستگاه باد بعنوان روش غیر تماسی و استفاده از حوله خشک کن مایکروفایبر بعنوان روش تماسی هستش.

 

11- خشک کردن ماشین با حوله معمولی

یک حوله معمولی هر چقدر هم که نرم به نظر برسه، باز هم برای کشیدن روی بدنه خودرو زبر و نامناسبه و می تونه باعث ایجاد خط و خش رو بدنه ماشین بشه. تازه این حوله ها به اندازه کافی قدرت جذب آب رو ندارن. حوله خشک کن مایکروفایبر به صورت حرفه ای طراحی شده و نیاز نیست چندین بار یک قسمت رو پاک کنین تا خشک شه. کافیه یکبار از روی بدنه عبور کنه تا ببینین که یک قطره آب هم باقی نمی ذاره.

↖راهکار:

به جای حوله حمام، حتما حوله خشک کن مایکروفایبر تهیه کنین تا از ایجاد آسیب ناشی از الیاف نامناسب به بدنه جلوگیری کنید.

 

12- پاک کردن نقاط فراموش شده بدنه با دستمال

احتمال اینکه بعد از شستن و خشک کردن ماشین متوجه بشید که یه سری قسمت ها رو از قلم انداختید وجود داره. در این مواقع اصلا سعی نکنید با دستمال خالی اون نقاط رو تمیز کنید. چون اگه قسمتی از ماشین شسته نشده، به این معنی هست که رو اون قسمت گرد و خاک وجود داره و دستمال کشیدن رو اون ناحیه تنها کاری که می تونه بکنه اینه که خراش ایجاد کنه.

↖راهکار:

در این شرایط صبر و حوصله به خرج داده و نواحی از قلم افتاده را با آب و کف بشویید، آب بکشید و خشک کنید. چند دقیقه بیشتر وقت بذارید. ارزشش رو داره.

 

13- استفاده بیش از حد از واکس

تصور نادرستی که اکثر افراد دارند این است که هر چه لایه واکس اجرا شده ضخیمتر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت. شما برای داشتن ظاهری براق و محافظت عالی نیاز به یک لایه ضخیم از واکس ندارید.

↖راهکار:

به جای ریختن واکس روی رنگ بدنه و پخش کردن، آن را روی اسفنج کاربردی مخصوص واکس ریخته و سپس یک لایه نازک از واکس روی بدنه ایجاد کنید. به این ترتیب هم در هزینه های خود صرفه جویی کرده اید و هم به محافظت و براقیت دلخواه خود رسیده اید.

 

14- استفاده از شیشه شوی های خانگی

شاید در وهله اول استفاده از شیشه پاک کن های خانگی راه حل آسون و ارزون و در نتیجه جذاب به نظر بیاد اما حواستون باشه که اینا حاوی آمونیاک هستن. آمونیاک یک پاک کننده قوی هست که آروم آروم شیشه شما رو از بین برده و محو می کنه. تازه رگه هم به جا می ذاره. بخار هم می کنه. بازم بگم؟

↖راهکار:

از شیشه شوی های تخصصی طراحی شده واسه این منظور استفاده کنین که هم از شیشه هاتون محافظت میکنه هم رگه بجا نمیذاره. تازه تو فرمولش موادی داره که برف پاک کن شما رو نرم میکنه و طول عمرشون رو بیشتر می کنه.

 

15- استفاده از APC برای شستشوی خودرو

APC چی هست؟ مخفف All Purpose Cleaner به معنی پاک کننده های همه منظوره و یک ماده شیمیایی فوق العاده قوی که استفاده ازش در همه موارد هم انتخاب هوشمندانه ای نیست. اگه شما APC رو رقیق کنین و بعنوان شامپوی خودرو بخواین ازش استفاده کنین، بخاطر فرمولاسیون شیمیایی قوی که داره میزنه تمام واکس و آبگریزکننده های روی رنگ بدنه ماشینتونو از بین می بره. مگه اینکه قصدتون این باشه که واکس رو بدنه رو پاک کنید.

↖راهکار:

توصیه می شه از شامپوهایی با PH خنثی استفاده کنید. در صورتی که ماشین شما پوشش محافظ داشته باشه، با انتخاب شامپو واکس و شامپو سرامیک می تونین طول عمر پوشش محافظ رو بیشتر هم بکنین.

 

16- رقیق کردن محصولات با نسبت اشتباه

اکثر افراد فکر می کنن هر چی محصولاتی که استفاده می کنن، قوی تر باشه پس نتیجه بهتری هم داره. اما گاهی قدرت بالای یک ماده شیمیایی می تونه به سطوح حساس ماشین شما آسیب بزنه. علاوه بر این استفاده غیر ضروری از محصول برای جیب شما به صرفه نیست. اصولش اینه که همیشه با نسبت رقیق تر شروع کنید و اگه کافی نبود، نسبت محصول را بالا ببرید. رعایت دستورالعمل نوشته شده روی محصول نکته خیلی مهمیه.

 

 17- شستن و خشک کردن حوله و دستمال های مایکروفایبر با روش های نادرست

مایکروفایبر یکی اختراعات عالی در چند دهه گذشته است. اما در عین حال بسیار حساسه و یه سری شرایط نگهداری داره که باید رعایت بشه:

  • دستمال های جدید را قبل از استفاده، شستشو دهید.
  • برای شستشوی حوله مایکروفایبر، از شوینده های ملایم یا فقط آب استفاده نمایید.
  • شستشو در دمای بیش از 60 درجه ممکن است باعث تغییر شکل الیاف و ایجاد آسیب به حوله شود.
  • در هنگام شستشوی دستمال یا حوله مایکروفایبر برای حفظ عملکرد آن، از نرم کننده استفاده ننموده و از فشردن آن خودداری نمایید.
  • در شستشوی اولیه برای حوله های تیره ممکن است تغییر رنگ اتفاق بیفتد، بنابراین توصیه می شود که آنها را به صورت جداگانه شستشو نمایید.
  • برای خشک کردن آنها نباید از حرارت بالا استفاده شود.
  • اجازه ندهید برای مدت طولانی داخل خشک کن باقی بمانند.
  • دستمال های با رنگ های مختلف را با هم شستشو ندهید. ممکن است رنگ ها با هم مخلوط گردند.
  • حوله یا دستمال های مایکروفایبر را همراه با سایر لباس ها شستشو ندهید. زیرا پرز پارچه های دیگر را به خود جذب می کنند.

 

18- تمیز کردن تنها بخشی از سطوح داخلی بجای کل آن

مثلا اگه رو صندلی قهوه بریزه، منطقیه که همون لحظه همون قسمت صندلی تمیز بشه و اشکالی هم ایجاد نمیکنه. اما وقتی کل سطح کثیفه، نباید فقط قسمتی از اونو تمیز کنید. این کار باعث میشه کثیفی سطوحی که تمیز نشدن بیشتر خودشونو نشون بدن. یعنی عملا کار بی فایده ای هست.

 ↖راهکار:

برای گرفتن یک نتیجه خوب، کل یک سطح رو باید تمیز کنید؛ نه فقط بخشی از اون رو!

 

19- زمان کافی برای خشک شدن کامل صندلی ها نگذارید.

اگه اجازه ندین که صندلی ها کامل خشک بشن، رطوبت باقی مونده باعث رشد قارچ و باکتری ها می شه و به همه جای ماشین سرایت می کنه.

↖راهکار:

بعد از نظافت صندلی ها تا مطمئن نشدین که کاملا خشک شدن، در ماشینو نبندین برین.

 

20- استفاده از فرچه های زبر برای نظافت فضای داخلی

اگه از فرچه های زبر واسه سطوح حساس و ظریف داخل خودرو استفاده کنین، به راحتی به بافت اونا آسیب وارد می کنین. تا از میزان زبری یه فرچه مطمئن نشدین، رو سطوح داخل ماشین استفاده نکنین.

↖راهکار:

شما باید دقیقا بدونین که از چه فرچه هایی برای چه قسمتی استفاده کنین. فرچه های سردریلی که برای نظافت فضای داخل استفاده می شن، رنگ بندی متفاوتی دارن که نشوندهنده درجه زبریشون هست. مثلا فرچه های زرد و قرمز خیلی زبرن و واسه موکت مناسبن. فرچه های سفید نرمترن و واسه تمیز کردن صندلی ها استفاده می شن. بدون اینکه به بافتشون آسیب برسونن.

 

21- دستمال کشیدن سطوح داخل خودرو بدون کشیدن جارو برقی

اشتباهی که اکثر افراد رو داشبورد ماشین انجام میدن. یعنی تشخیص میدن که نیازی به زدودن گرد و غبار روی داشبورد ندارن و با یه مقدار پاک کننده و دستمال مایکروفایبر سطحشون تمیز میشه. اما اتفاقی که میفته اینه که گرد و خاک ها از بین نمیرن و صرفا از یه جا به یه جای دیگه منتقل میشن. علاوه بر این همون گرد و غبار روی سطح وقتی با دستمال به این طرف و اون طرف کشیده میشه، خراش ایجاد میکنه.

↖راهکار:

قبل از شروع به کار، تمام سطوح را جارو برقی بکشید و مطمئن شید که هیچ گرد و غباری وجود نداره که بخواد رو سطح خط و خش ایجاد کنه. بعد هر قسمت رو با دستمال و پاک کننده مناسب تمیز کنید.

 

22- تمیز نکردن فرچه ها قبل از شروع به کار

واسه تمیز کردن خیلی از قسمت های ماشین از جمله رینگ، لاستیک و شکاف صندلی ها و دریچه های کولر و ... نیاز به فرچه داریم. از اونجایی که همیشه هم کثیف بودن فرچه قابل مشاهده نیست، بهتر اینه که قبل از شروع به کار فرچه رو تمیز کنید که خیالتون راحت باشه. اگه با فرچه آلوده شروع به کار کنید، در واقع زحماتتون به باد میره. مثل اینه که با آب کثیف بخواین لباس بشورین.

↖راهکار:

همیشه قبل از شروع به کار فرچه هاتون رو تمیز کنید حتی اگه ظاهرا تمیز به نظر بیان.

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش